چگونه قلبي سالم داشته باشيم

اسم اين بيماري از ريشه كارديو به معناي قلب، ميو به معناي ماهيچه و پاتي به معناي بيماري مي باشد. علل شناخته شده كارديو ميوپاتي بسيار هستند و شامل بيماري‌هاي عروق قلب و دريچه اي قلب مي‌شود.كار

جستجوگر پیشرفته سایت



نشانه های بيماري كارديو ميوپاتي چيه؟
نظرات (0)

اسم اين بيماري از ريشه كارديو به معناي قلب، ميو به معناي ماهيچه و پاتي به معناي بيماري مي باشد. علل شناخته شده كارديو ميوپاتي بسيار هستند و شامل بيماري‌هاي عروق قلب و دريچه اي قلب مي‌شود.
كارديوميوپاتي عموما به سه طريق رخ مي دهد و همه آنها بر توانايي قلب براي پمپاژ خون و رساندن خون به ساير قسمت‌هاي بدن اثر مي‌گذارد.

 

علائم و نشانه ها
در برخي بيماران در مراحل اوليه اين بيماري هيچ علامت خاصي ديده نمي‌شود. كم كم علائم با پيشرفت بيماري ظاهر مي‌شود. اين علائم به همراه سندرم معروف به نارسايي قلبي احتقاني هستند. برخي از اين علائم شامل موارد زير مي شود:
 احساس تنگي‌نفس در زمان فعاليت و يا حتي در زمان استراحت
ورم در ناحيه پاييني بدن (پا و مچ پا)
باد كردن شكم با مايع
احساس خستگي و كوفتگي در بدن
تپش قلب و ضربان نامنظم قلب
گيجي، سرگيجه، دوران سر، ضعف و غش
از دست دادن ميل جنسي
از دست دادن اشتها
سرفه همراه با خلط خوني كف دار


چندان مهم نيست كه بيمار به كدام نوع از اين بيماري مبتلا باشد، علائم و نشانه هاي اين بيماري گرايش به پيشرفت دارند با گذشت زمان در صورت عدم درمان، در بعضي افراد اين علائم و به هم خوردگي حالت هاي عمومي بدن، سريعاً پيشرفت مي كند، اين موضوع در حالي است كه در مورد ديگر بيماران، اين بيماري در يك سطح مشخص متوقف مي شود و پيشرفت نمي كند. در برخي ديگر از بيماران، كارديوميوپاتي گشاد مي شود. شايعترين نوع از انواع اين بيماري، احتمال دارد بيمار خود به خود كاملاً بهبود شود.

 

تنگي‌نفس, علائم كارديو ميوپاتي

 

انواع:
كارديوميوپاتي گشاد شده
اين نوع از بيماري شايعترين شكل كارديوميوپاتي است. در اين نوع از اختلال، بطن چپ قلب -به عنوان حفره اصلي پمپاژ قلب- بزرگ شده (گشاد شده) و قادر به پمپاژ با قدرت زياد نمي باشد. گرچه اين نوع مي‌تواند در هر سني اتفاق بيفتد، اما عموما در ميانسالان رواج دارد و مردان را بيشتر از زنان درگير مي كند. در برخي افراد اين عارضه به صورت ارثي وقوع پيدا مي‌كند.


هموكرماتوز اختلالي است كه در آن بدن فرد بطور منظم و عادي متابوليسم آهن را انجام نمي دهد، و باعث جمع شدن آهن در ماهيچه قلب مي‌شود. اين واكنش منجر به ضعيف شدن ماهيچه قلب و در نتيجه ايجاد يك كارديو ميوپاتي گشاد شدهDilated شود.


كارديو ميوپاتي هيپرتروفيك
اين نوع از بيماري رشد غير طبيعي (كلفت شدن) ماهيچه قلب را شامل مي شود كه عمدتا بر ماهيچه بطن چپ تاثير مي گذارد. رشد غير طبيعي قلب، باعث سفت شدن عضله هاي قلب شده و احتمال دارد اندازه حفره پمپ كننده كوچك‌تر از حالت معمول شود، و با عمل قلب براي رساندن و به گردش در آوردن خون به ساير قسمت ها تداخل پيدا كند. كارديوميوپاتي هيپرتروفيك هر سني را مبتلا مي كند. اما اين نوع بيشتر در افرادي شيوع پيدا مي كند كه در دوران طفوليت تشخيص اين بيماري در آنها داده مي شود. پژوهش‌ها نشان مي دهد ژن‌هاي غيرطبيعي افراد را مساعد به كارديوميوپاتي هيپرتروفيك مي كند. بيشتر افرادي كه به اين نوع از بيماري مبتلا مي شوند، سابقه فاميلي از بيماري دارند.


كارديوميوپاتي محدود كننده
ماهيچه‌هاي قلب در افراد با اين نوع از بيماري سخت شده، همچنين قابليت انعطافي آن كم مي‌شود، و با بازشدن و پرشدن بطن‌هاي قلب با خون در بين ضربانات قلب يا انقباضات تداخل پيدا مي كند. اين نوع بيماري اغلب تمايل به تاثير بر افراد پير را دارد و به نسبت 2 نوع ديگر از شيوع كمتري برخوردار است. اين نوع كارديوپاتي مي‌تواند بي هيچ دليل شناخته شده‌اي اتفاق افتد، يا احتمال دارد در نتيجه بيماري‌هاي ديگري در بدن كه بر قلب تاثير مي گذارند، ايجاد شود. به طور مثال: آميلوئيدز است، يك وضعيت نادر كه در آن پروتئين‌هاي غيرطبيعي حاضر در خون بر روي قلب رسوب مي‌كنند.

 

علل كارديو ميوپاتي
در اكثر افراد، علت كارديو ميوپاتي شناخته نمي شود. در برخي موارد، پزشكان علل اصلي يا علل همكار در ايجاد اين بيماري را كه شامل بعضي از آنهايي كه تاثير بر قلب و سيستم قلبي عروقي مي‌گذارند، مي باشد. براي مثال، هر يك از وضعيت هاي ذيل احتمال دارد علت يا در ارتباط با گشاد شدن و كاهش عملكرد قلب باشد:
بالا بودن فشارخون به صورت دائمي

انواع عارضه‌هاي دريچه‌اي قلب
آسيب رسيدن به بافت قلب كه از حمله قلبي ناشي مي شود.
بالا بودن ضربان قلب به صورت مزمن
اختلالات متابوليك، مثل بيماري تيروئيد يا ديابت
بروز سوء تغذيه كه از ويتامين هاي اساسي و املاح معدني مانند تيامين( ويتامين ب-۱)، سلينيوم، كلسيم و منيزيم مي باشد.
حاملگي در زنان
مصرف بيش از اندازه الكل در سال‌هاي زياد
استفاده زياد از كوكائين يا داروهاي ضد افسردگي، مانند داروهاي ضد افسردگي ۳ حلقه اي
بكارگيري داروهاي شيمي درماني براي درمان سرطان
بعضي از عفونت‌هاي ويروسي، كه احتمال دارد به قلب آسيب برساند و كارديو ميوپاتي را برانگيزانند.
تغيير و جايگزيني در بافت چربي به جاي فيبرهاي عضله قلب
عفونت ويروسي عضله قلب
جمع شدن بيش از اندازه آهن در كبد، لوزالعمده ، پوست
استرس
كم خوني شديد
آتاكسي فريدريش (يك نوع بيماري عصبي ارثي )
رسوب ماده آميلوييدي (يك ماده پروتئيني غيرطبيعي كه در بافت ها رسوب مي كند) به علت

 

تنگي‌نفس, علائم كارديو ميوپاتي

 

ساير اختلالات
عللي كه خطر ابتلا به اين بيماري را افزايش مي دهند عبارتند از:
افراد بالاي 60 سال
اضافه وزن و چاقي

استعمال دخانيات
الكيسم
سابقه خانوادگي بيماري سرخرگ هاي قلب يا كارديوميوپاتي
مصرف بعضي از داروهاي مثل ضدافسردگي و داروهاي ضد روان پريشي
استفاده بيش از حد از بعضي مواد مثل الكل و كوكائين
مبتلايان به ديابت شيرين
افزايش كلسترول خون

 

زماني كه نياز به مشاوره پزشكي است:
زماني كه احساس ناخوشايندي از بروز بيماري داشتيد، پزشك خود را ملاقات كنيد. جهت يك ارزيابي و تشخيص اگر شما يك يا بيشتر از علائم و نشانه هاي در ارتباط با كارديو ميوپاتي داريد، اگر داراي درد در قفسه سينه كه بيشتر از چند دقيقه طول مي‌كشد هستيد يا اگر شما مشكل جدي در تنفس كردن داريد، حتما به پزشك مراجعه كنيد.


به جهت اينكه كارديوميوپاتي بيشتر اوقات در بيش از يك نفر از اعضاي فاميل ايجاد مي‌شود، با پزشك خود و اعضاي خانواده صحبت كنيد، اگر شما تحت تاثير قرار گرفته‌ايد، احتمال دارد پزشك توصيه كند كه اعضاي خانواده نيز جهت اطمينان از سلامتي در مقابل اين بيماري مورد معاينه قرار بگيرند.

 

عوارض
از جمله عوارض اين بيماري مي توان به موارد زير اشاره كرد:
• لخته هاي خون.
اين بيماري از هر نوعي كه باشد، مي‌تواند موجب تشكيل لخته هاي خوني بيشتر در قلب فرد شود. اگر لخته هاي ايجاد شده به بيرون از قلب پمپاژ شوند و وارد سيستم جريان خون فرد شوند، آنها مي‌توانند عروق خوني را بسته و جريان خون را به اعضاي حياتي، مانند قلب و مغز را دچار اختلال كنند. اگر لخته ها در طرف راست قلب فرد بيمار تشكيل شود، آنها ممكن است به طرف ريه‌ها بروند. جهت كاهش خطر، احتمال دارد پزشك يك رقيق كننده خون تجويز كند (داروهاي ضد انعقاد).

 

• سوفل قلبي
به جهت اينكه افراد با كارديوميوپاتي گشاد شده داراي قلب بزرگ شده اي هستند، احتمال دارد دريچه هاي ميترال و سه لختي (به عنوان 2 دريچه از 4 دريچه قلب) بدرستي بسته نشوند و معمولاً باعث برگشت خون شود. اين جريان ايجاد صداي قابل شنيدن يا سوفل قلبي مي كند.
 

 

• توقف قلبي
تمامي انواع اين بيماري مي‌تواند باعث ريتم نامنظم قلب شود. برخي از اين ريتم‌هاي قلبي بسيار آهسته هستند كه جريان خون را به صورت ثابت نگه مي‌دارند و برخي ديگر آنقدر شديدند كه به قلب اجازه ضربان مناسب را مي‌دهند. در هر دو صورت، اين ضربانات نامنظم قلبي در نهايت مي‌تواند منجر به غش يا در برخي، مرگ ناگهاني در نتيجه توقف ضربان قلب موسوم به توقف قلبي شوند.

 

تنگي‌نفس, علائم كارديو ميوپاتي

 

تشخيص
پزشك متخصص شما را براي انجام معاينات باليني و دريافت تاريخچه پزشكي (مانند پرسش‌هايي در مورد تاريخچه خانوادگي در مورد انواع بيماري قلبي) هدايت مي‌كند. پزشك همچنين از شما در مورد شرايطي كه در آن نشانه هاي شما اتفاق مي افتد پرسش خواهد كرد. مثلاً اينكه آيا فعاليت‌هاي جسماني موجب بروز نشانه‌ها مي شود يا نه. اگر پزشك مشكوك به كارديوميوپاتي باشد، براي شما آزمايش هايي تجويز مي كند كه براي اثبات تشخيص يا رد كردن ديگر وضعيت ها داشته باشد.

 

اين آزمايشات ممكن است شامل:

عكس برداري از قفسه سينه.
عكس برداري براي نشان دادن ميزان بزرگي قلب شما انجام مي گيرد.
اكو كارديو گرام.
با استفاده از امواج صدا يا اولتراسوند به صورت غيرتهاجمي عكسي از قلب گرفته مي شود، پزشك مي تواند با استفاده از اين عكس اندازه قلب و حركات را در حال ضربان بيند.
نوار قلب.E.C.G
در اين نوع از آزمايش غيرتهاجمي، قطعه‌هاي الكترود بر روي پوست افراد وصل شده و ايمپالس‌هاي الكتريكي قلب را اندازه مي‌گيرد. يك نوار قلب مي‌تواند اختلالات در فعاليت الكتريكي قلب شما را نشان دهد، كه ضربانات نامنظم قلب و محل‌هاي صدمه را نشان مي‌دهد.
كاتتراسيون و نمونه برداري.
در اين روش، يك لوله نازك را از طريق رگ هاي خوني وارد قلب مي‌كنند و در آنجا يك نمونه كوچك از قلب بيمار را براي آناليز آزمايشگاهي مي‌گيرند. با اين روش، فشار داخل حفره‌هاي قلب اندازه‌گيري مي‌شود . تصوير عروق قلب گرفته مي‌شود (آنژيو گرافي قلب) تا مطمئن شوند كه هيچ انسدادي وجود ندارد.
آزمايشات خون.
يك آزمايش خون مي تواند ميزان پروتئيني كه در قلب شما توليد مي شود را اندازه بگيرد. ميزان خوني BNP شما افزايش مي يابد وقتي كه قلب شما در معرض استرس ناشي از نارسايي قلبي احتقاني باشد. اندازه گيري ميزان BNP شما كمك به پزشك شما در تشخيص افتراقي نارسايي قلبي احتقاني از ديگر اختلالات مانند بيماري هاي ريه مي كند.
تست ديگر خوني ميزان آهن شما را اندازه مي گيرد.
داشتن مقدار زياد آهن ممكن است نشانه جمع شدن بيش از حد آن باشد و موسوم به هموكروماتوز است. جمع شدن بيش از حد آهن در ماهيچه هاي قلب مي تواند عمل قلب را ضعيف كند. تشخيص به موقع و درمان آن مي‌تواند پيشگيري از پيشرفت اين بيماري جدي كند.

 

تنگي‌نفس, علائم كارديو ميوپاتي

 

درمان
درمان اين بيماري به نوعي دارد كه فرد را مبتلا مي كند. درمان كلي شامل انواع داروها، كاشت وسايل و يا در موارد وخيم‌تر، پيوند قلب باشد.
اهداف نهايي براي درمان اين بيماري عبارتند از:
مديريت نشانه هاي فرد بيمار
عدم پيشرفت بيماري در فرد
كاهش خطر عوارض در فرد بيمار
درمان‌ها براساس اينكه هر فرد به مدام نوع از كارديو ميوپاتي مبتلا است، متفاوت است.


درمان كارديو ميوپاتي گشاد شده
پزشكان عموماً داروهايي را براي كارديو ميوپاتي گشاد شده تجويز مي‌كنند كه از جمله آنها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: مهار كننده‌هاي آنزيم آنژيو تنسين مانند انلاپريل، ليزينوپري، رامي پريل يا كاپتو پريل مي‌توانند توانايي پمپ قلب را بهبود بخشند. ادرار آور ها ، مانند فورزامايد (لازيكس) مي تواند از تجمع مايع جلوگيري كند. بتا بلوكرها مانند اتنولول (تنورمين) مي توانند عمل قلب را بهبود بخشيده و خطر مرگ را در افراد با كارديو ميوپاتي گشاد شده كاهش دهند.
يكي ديگر از راه هاي درمان براي بعضي افراد، با نوار قلب غير طبيعي گذاشتن دستگاه مخصوص ضربان ساز مي باشد كه انقباضات بين بطن هاي چپ و راست را هماهنگ مي‌كند. در افرادي كه ممكن است در خطر بي نظمي‌هاي شديد قلب باشند، دارو درماني يا دستگاه قابل كاشت ديفيبريله كردن قلب مي‌تواند از انتخاب‌ها باشد.ICDs ها كوچك و وسايلي در اندازه ميني كاست هستند كه در سينه شما كاشته مي شود براي مانيتور كردن دائمي ضربان قلب و تخليه شوك هاي الكتريكي كاليبره شده دقيق در زمان نياز براي كنترل ضربانات قلبي غير طبيعي و تند. اين وسيله ها همچنين مي توانند به عنوان ضربان ساز كارآيي داشته باشد.


درمان كارديوميوپاتي هيپرتروفيك
احتمال دارد پزشك شما بتابلوكرها مانند لوپرسور يا مسدود كننده‌هاي كانال كلسيمي مانند وراپاميل، كه مي‌توانند قلب شما را شل كنند، عمل پمپاژ را كند كنند و ريتم قلب را پايدار كنند.
در برخي مواقع براي درمان برخي از بيماران، يك ضربان ساز يا يك ICD تجويز مي‌شود‌. در برخي موارد پيشرفته جراح احتمال دارد بخشي از ديواره كلفت شده ماهيچه‌اي قلب را كه با جريان خون طبيعي تداخل دارد، بردارد. به اين روش عمل جراحي ميوتومي گفته مي‌شود كه باعث مي‌شود نشانه ها را در بيشتر بيماران كاهش دهد.


احتمال دارد پزشك درمان ريشه كني الكلي را براي بيمار تجويز كند. اين روش غير جراحي، با استفاده از تزريق الكل براي نابود كردن ماهيچه هاي اضافي قلب مورد بهره برداري قرار مي‌گيرد مه اين روش به كاهش كلفتي قلب و بهبود جريان خون كمك مي‌كند.

 

• درمان كارديو ميوپاتي محدود كننده
پزشك تجويز مي‌كند مانند تمامي انواع كارديو ميوپاتي كه به ميزان نمك و مايعات دريافتي خود توجه خاص داشته باشيد و از تعادل وزن خود در برنامه منظم روزانه آگاهي داشته باشيد. درمان احتباس آب با ادرار آورها است . امكان دارد به شما داروهايي براي پايين آوردن فشار خون و كنترل ضربانات سريع و نامنظم قلب توصيه شود.
خيلي از دارو هايي كه پزشك براي كارديوميوپاتي توصيه مي كند ممكن است عوارض جانبي داشته باشد . قبل از استفاده از اين داروها مطمئنا با پزشك خود صحبت كنيد.



امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

بازدید :73
نویسنده
نویسنده : هانیه شاکری
تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
زمان : 2:02
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
:: درمان تپش قلب نامنظم ( تاریخ : پنجشنبه 30 آبان 1398)
:: تشخیص بيماري هاي آريتمي قلب ( تاریخ : شنبه 25 آبان 1398)
:: نشانه های بيماري كارديو ميوپاتي چيه؟ ( تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398)
:: علايمي كه نشان دهنده مشكلات قلبي هستن ( تاریخ : چهارشنبه 15 آبان 1398)
:: تفاوت حمله قلبي وسكته مغزي چیه؟ ( تاریخ : جمعه 10 آبان 1398)
:: حمله قلبي را چطور پيش بيني كنيم ( تاریخ : سه شنبه 07 آبان 1398)
:: تفاوت حمله قلبي با ايست قلبي ( تاریخ : شنبه 04 آبان 1398)
:: چه موقع سكته قلبي به سراغمان آمده است ( تاریخ : چهارشنبه 01 آبان 1398)
:: حمله قلبي چه موقع اتفاق می افتد ( تاریخ : یکشنبه 28 مهر 1398)
:: نشانه های سكته قلبي ( تاریخ : پنجشنبه 25 مهر 1398)


بالای صفحه